Fråga Pendeln

Hej igen,

Jag och många av mina kollegor använder flitigt pendeln då vi arbetar på linjen. Det vanligaste sättet att använda en pendel på är för att finna svar på s.k. “Ja och Nej” frågor, då en riktning betyder det ena och den andra riktningen det andra medan snurrande pendlar är tveksamma. Då jag inviger en ny pendel är det första som jag gör att ta reda på vilket håll som är ja och vilket som är nej – i mitt fall brukar pendling fram och åter betyda “Ja”, sidledes pendling “Nej”, medurs snurrande “Kanske” och moturs snurrande “Vet Ej/ oklart/ hemligt”.

Personligen låter jag också pendeln, särskilt i mitt arbete på linjen, ofta klargöra tidsperspektiv då det kommer till att svara på frågor, jag har en duk med nummer och tidsenheter (Dagar, veckor, månader, år). För det mesta visar det mig en rimlig tidsram för när något troligen sker – brevet verkar komma inom tre till fem veckor. Med tidsperspektivet är det också viktigt att minnas att detta är flytande då den som söker vägledning genom sitt eventuellt nya handlande efter spådomen kan förskjuta tids-/rums perspektivet i skeendet.

Jag brukar ha en stark egen känsla för tidsramar och troliga ja och nej svar, men vill gärna dubbelkolla med min vackra ametistspets ändå ibland 🙂

Med värme,

Elisa

Snömeditation

Hej vänner,

Då man tittar på spår i snön väcks både fantasi och nyfikenhet – vem har gått där, vart var de på väg? Snön ligger nog ännu ett tag och det känns som om en liten snömeditation är på sin plats innan våren för med sig takdropp och knoppar.

Sätt dej bekvämt i ett ostört rum och slut dina ögon. Känn hur du sitter varmt och skönt, och tittar ut genom ett stort ljust fönster. Det snöar utanför, och stora flingor faller mot fönstret. Känn hur din inre syn zoomar in på flingorna, hur var och en av dem blir stor och tydlig. Ingen är den andra lik. Reflektera på hur väl snön överensstämmer med våra mänskliga villkor. Ingen flinga eller människa är exakt den andra lik, men ändå är både flingor och människor del av en större helhet – snön respektive mänskligheten. Känn in dej själv. Känn vilken unik individ du är, och inse samtidigt att du är en naturlig del av mänskligheten, av den kollektiva samhörigheten det innebär att vara en del av mänskligheten.

I denna individualismens tidevarv är det viktigt att bejaka oss själva och våra unika gåvor utan att glömma bort att vi är en del av något större, som droppen för havet eller som flingan för snön.

Med ödmjukhet,

Elisa

Februaritankar

Hej vänner,

Nu har vi passerat huvuddelen av Februari – med flera högtider bakom oss. Några av er firade nog Brigid vid Imbolc i början på månaden, och betydligt fler firade nog alla hjärtans dag den 14:e.

Skickar också ett litet försenat <3 här till alla er!

Happy Valentine i efterskott!

Nu har vi kommit närmare vårdagjämningen än vintersolståndet, och visst älskar jag snön, men nog längtar jag efter vårtecknen nu – knoppar, värmande sol och fågelsång. Apropå fågelsång, ni kommer väl ihåg våra små befjädrade vänner? Häng ut en talgboll på balkongen eller stå för lite solrosfrön i trädgården. Ännu är vintern lång för fåglarna, och de behöver all energi de kan få.

Det gäller allt i livet – att minnas givandets och omsorgens glädje hjälper oss att vara snälla mot oss själva med, att unna oss att krypa upp i favoritfåtöljen med en kopp choklad och en god bok eller att stänga telefonen och ta ett mysigt fotbad. Så min hemläxa för resten av månaden; Ta hand om de behövande i er omgivning och skäm bort er själva massor.

Namaste,

Elisa

Drömfångare

Hej,

Många av oss har säkert en drömfångare hemma, kanske i ett fönster eller i en dörröppning. Drömfångaren fångar upp de negativa drömmarna och släpper igenom de gooda, så att vi kan vakna upp utvilade. Men vad symboliserar drömfångaren och dess delar?

Ursprungligen kom drömfångarna från de nordamerikanska indianernas kultur, och då främst från Lakotastammen och Ojibwastammen. De ska enligt tradition tillverkas i naturliga material för att ha önskad effekt, så plastdrömfångare och syntetiska material är inte att rekommendera 🙂

Nätet representerar spindelväv, då spindeln ansågs vara andlig beskyddare hos Ojibwa, och pärlor och fjädrar var personliga föremål med betydelse hos familjen. Fjädrarna låter de goda drömmarna fläkta iväg till mottagaren, medan nätet fångar de dåliga. Dagsljuset renar sedan drömfångaren på morgonen från de dåliga drömmarna som fastnat, och den är redo för en ny natt.

Dröm sött,

Elisa

Klarhet på fjället

Hej från fjällvärlden,

Idag tänkte jag att vi skulle tala om det oföränderliga, det grundläggande och stabila. Mina två senaste bloggar har handlat mycket om tanke, drömmar och manifestation. Fjällets orubblighet påminner oss istället om den grund vi måste ha för att låta våra drömmar blomstra, det ursprung vi har och det som format oss som tiden format fjället.

I shamansk tradition handlar det mycket om våra förfäder, den kraft de byggt sina liv med som format kommande generationers förutsättningar, den tankegrund och praktiska grund de gett till sina barn, som i sin tur modifierat det och gett vidare till sina egna barn. Våra förfäder – vårt fjäll.

I moderna tider har många förlorat kontakten med sitt ursprung, och det ger oss en känsla av att vara utan sammanhang, som ballonger som flyger för vinden. Vi försöker hitta oss själva utan att se vart vi kommer ifrån, och utan att se vart vi är på väg. Fjället påminner oss om att grunda oss. Kanske inte lika mycket om att grunda oss i vårt eget liv som det påminner oss om att grunda oss i ett större perspektiv: för kommande generationer är vi fjället, grunden de kommer ifrån. Vad ger vi vidare till dem? Vilken grund inspirerar vi? Värt att tänka på!

Från ett snöigt fjäll,

Elisa

Se saker från ovan

Hej på er,

Oj vad lätt det är att fastna i gamla hjulspår! Vad är det egentligen som säger att det sätt vi är vana att göra saker på är det som är rätt? Vad händer om vi väljer att förflytta vårt perspektiv, och se saker lite från ovan? Oss själva, livet och våra närmaste? Är vi där vi önskar oss eller går vi bara runt och känner oss otillfreds?

Svåra frågor med många svar. Vintern är ofta en tid då vi här i norr känner oss ganska insnöade både på våra gårdar och i våra liv. Men det är också en tid då den bitande kylan och klara luften ger en skärpa till tanken, och därför en utmärkt tid att göra en utflykt i skogen ensam och göra upp en öppen eld. Klä dej väl, sätt dej på ett varmt underlag i snön framför elden.

Blunda och andas in den rena luften, och fokusera på det som gör dej mest missnöjd eller det som känns fel. Känn hur varje inandning rensar och läker och låt de negativa känslorna försvinna iväg med varje utandning.

Öppna sedan ögonen och fokusera på elden, lägg på ett par extra vedpinnar och tänk sedan på elden som din inre drivkraft – den måste få näring för att värma även i de kargaste omgivningarna, och fundera sedan på hur du ska nära din egen inre eld så den lyser upp och värmer i ditt och dina näras liv.

Se röken som blåser, och översätt det till dina tankar och drömmar. Precis som röken så skapas dessa av din egen inre eld, och stänger man in rök eller drömmar känner man sig kvävd.

Låt denna vinterretreat hjälpa dig att se saker från ovan, nya vägar, nya lösningar och glöm inte att låta dina drömmar leva.

Från vinterlandskapet,

Elisa

Res i tanken

Hej igen,

Idag vill jag följa upp med lite konkreta tips på hur man kan resa och utforska världen trots coronarestriktionerna som fortfarande hänger över oss. I den här bloggen ska jag koncentrera mig på visualiseringstekniker för att manifestera sin drömresa på pappret först, till verklighet sedan.

Finns det något bättre än att resa? Möjligen att planera resan! Jag rekommenderar er att läsa på om ett resmål som ni drömmer om, och sedan sätta igång att manifestera!

Ta ett A3 ark och hitta bilder på sånt som du vill ha som ingredienser på din resa i tidningar eller skriv ut från internet. Vill du ha palmklädda stränder, en myllrande stadsmiljö, lugn framför en öppen eld i en skogsstuga? En bild säger mer än tusen ord, och då du hittar den perfekta bilden på vad du söker klistra in den på din A3. Var kreativ – rita egna symboler och ramar på pappret. Drömmer du om en semesterromans – klistra upp en bild på ett par som går hand i hand på en strand och rita ett hjärta som ram.

Lägg in dina drömmar och känslor i collaget och häng sedan upp det eller ta fram det och titta på det ofta. Varje gång du ser på det kommer känslan att göra sig påmind, och det är första steget mot manifestering post-corona.

Trevlig resa,

Elisa

Vinterdrömmar

Vad passar bättre nu en bit in på det nya året än lite hederlig drömmagi? Jag tänkte dela en drömbesvärjelse och ett insomningsknep här med er, för att ni ska kunna drömma era vackra vinterdrömmar i nattens djupa mörker.

Se in i framtiden

Vill du kunna se in i framtiden för det kommande året i dina drömmar?

Först och främst – skapa en avkopplad atmosfär. Tänd ljus, sätt på avkopplande musik. Rena en citrin, och håll den mellan dina handflator, medan du tyst upprepar följande:

“Stone of wonder, stone of might
Stone that shines deep in the night
Shine into the future deep
And bring visions while I sleep”

Håll kvar den tills den börjar pulsera mjukt, därefter lägger du den under din huvudkudde. Drick en kopp te eller choklad, varva ner. När du sen går till sängs kommer du att drömma livligt, se till att ha en drömjournal tillgänglig då du vaknar då drömmarna du drömt ger ledtrådar till det kommande årets händelser då du tolkar dem. Tack för ramverket till denna drömbesvärjelse, Alysia.

Liten sömnhjälp

Tillhör du skaran av de som har svårt att somna? Blanda 10 droppar var av eterisk olja på lavendel och eterisk olja på mynta i ½ dl olivolja. Smörj fötter, handleder, bröstkorg och hals med blandningen innan du går till sängs. Lägg dig ner, slut ögonen och visualisera att du ligger på en äng av blommande lavendel och kikar upp på molnen. Låt de skiftande formerna av molnen sakta föra dig in i en lugn behaglig avkoppling som därefter övergår till sömn.

Då återstår det bara att önska en god natts sömn!

Dröm söta drömmar,

Elisa

En vinterkur till…

Hej igen!

Vad gör man om vinterkräksjukan slår till och man inte orkar eller tar sig ut och köpa mediciner? Jag ska ta upp några husmorsknep som troligen finns i skafferiet för att underlätta återhämtningen.

Rivet äpple: Minskar känslan av illamående rejält, ska dock ätas i mindre mängd – max 1 åt gången, då det retar tarmarna lite.

Starkt kallt te: Kraftigt stoppande av diarre. Koka upp vattnet så det verkligen kokar hårt, häll i en stor kopp, tillsätt två påsar kraftigt svart te (gärna Liptons Yellow Lable eller Earl Grey) och låt dra 5 minuter. Fyll en skål med iskallt vatten och låt tekoppen stå där tills teet är kylt. Byt kallvatten i skålen om nödvändigt. Då teet är kallt, drick upp hela koppen i några få klunkar, osötat och utan mjölk. Smakar inte gott, jag erkänner det men ger snabb och garanterad effekt.

Blåbärssoppa: milt stoppande av diarrè. Rumstempererad blåbärssoppa stoppar upp milt, och ger behövliga vitaminer. Ifall du kokar från pulver, låt vattnet koka kraftigt och låt soppan svalna sen.

Risvatten: Koka vitt ris enligt anvisningen på förpackningen, fast i för mycket vatten. Häll av och spara vattnet, låt ris och vatten svalna. Ät ris och rostat vitt bröd efter förmåga. Drick en liten kopp av risavkoket då och då. Kom ihåg att det måste drickas samma dag bara!

Hemmagjord vätskeersättning: Koka upp en liter vatten kraftigt, ta av plattan, tillsätt 6 tsk socker och ½ tsk salt. Låt svalna, tillsätt några droppar citron och drick efter behov.

Det var vinterkräksjukan, hoppas ni inte får behov för mina recept dock!

Med värme,

Elisa

En vinterkur

Hej i hälsans tecken,

Nu är det den tid på året när vi behöver tänka på vår hälsa som allra mest. Brist på sol, mycket stillasittande inomhus och frestande men onyttig mat under helgerna som var. Bara lugn, jag tänker inte skicka ut dig i skidspåret, om du inte vill själv såklart.

Jag tänker däremot rekommendera en nyttighet som rensar kropp och själ, ett värmande örtte jag hittade online, och i nästa blogg kommer några huskurer mot vinterns tråkiga sjukdomar. Först ut kommer dock som utlovat ett verkligt uppiggande örtte, med varmt tack till Matklubben.se:

Ingredienser

  • 40 g johannesört
  • 25 g citronmelissblad
  • 25 g passionsblomma
  • 15 g brännässla
  • 15 g hallonblad
  • 5 g lavendelblomma

Instruktioner

Lägg de torkade örterna i en tekanna. Häll på hett vatten och låt dra i 10 minuter. Drick 2-3 koppar om dagen i max 3 veckor. Gör en veckas uppehåll om du behöver fortsätta kuren.

Teet tar bort både baciller och vinterdepp!

I hälsans tecken,

Elisa